Jonas Gardell – Torka aldrig tårar utan handskar 1. Kärleken

Innan jag läst eller hört så mycket om den här boken fattade jag inte riktigt titeln. Men så hörde jag en (eller flera faktiskt) gripande intervjuer med Jonas Gardell där han berättade om händelsen som gett namn till boken. En sjuksköterska som utan sina skyddshandskar torkar tårarna på en döende patient och får sig en avhyvling av sin äldre kollega: Torka aldrig tårar utan handskar!

Fy så omänskligt, jag har svårt att tänka mig att klimatet har varit så hemskt och kallt! Jag mår illa när jag tänker på det.

 

Jag har inte läst något av Jonas Gardell tidigare, varför vet jag inte (har åtminstone Mormor gråter i hyllan), men jag följer honom med stor behållning på Twitter. Mark Levengood också för den delen. Jag har inte sett teveserien heller för jag ville läsa boken först. Jag är inte så jättesugen på att se teveserien nu heller, jag gillar karaktärerna och miljöerna som de ser ut i mitt huvud.

Jag sträckläste denna bok och blev ganska förvånad när den tog slut, jag hade nog trott att det skulle hända mer i första delen. Så jag ser fram emot Sjukdomen och Döden (hur märkligt det än låter i skrift), jag vill läsa mer om Rasmus och Benjamin och deras förhållande, nu har de ju precis träffats. Ser fram emot med bävan kanske jag ska tillägga, man vet ju redan hur det slutar på sätt och vis.

Det enda jag kan vara kritisk mot i denna fantastiska bladvändare till bok är att jag skulle velat att de mer berättande, dokumentära avsnitten markerades på ett tydligare sätt. Men det är en småsak. Det jag känner just nu, precis efter att ha slagit ihop pärmarna, är en sorts tacksamhet för att jag fått läsa om denna del av vår historia som jag är något för ung för att minnas själv.

Andra som bloggat om boken är Helenas bokhylla, Bokhora och Fiktiviteter.

Torka aldrig tårar utan handskar 1. Kärleken, 292 sidor (inbunden) Norstedts

Detta inlägg publicerades i Recensioner och märktes , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Jonas Gardell – Torka aldrig tårar utan handskar 1. Kärleken

  1. Pingback: Bokcirkeldags? Snarare snöstormsdags… « Books ABC

  2. Pingback: Bokåret 2012 – enkäten « Books ABC

  3. Pingback: Bokåret 2012: Listan! « Books ABC

Lämna en kommentar